вівторок, 28 квітня 2015 р.

Забавлянки ігровії від баба Надії (потішки, примовки, колискові, записані в селах Зарічненського району)


Сидить бабуся Надія на призьбі й мову неголосну веде:

- Яке це щастя – мати дітей, а про онуків я вже й не кажу.

Годинами ото бавилася б з ними. Діти люблять, коли з ними розмовляєш, граєшся.
У кожного дорослого свої забавлянки, яких навчилися ще від своїх батьків, бабусь та дідусів. 

Про свої потішечки та примовочки, яких мене ще моя бабуся навчали, я і вам розповім.

А ви виберете, які вам до душі й колись своїм дітям розкажете. І не переведуться тоді на Поліссі старовинні, ще прадідівські та дещо осучаснені забавлянки. 

- А хто це з колисочки озивається? Це моя внученька, моя ясочка, моя зозуленька, моя Наталочка. Моя внучка ще лежить у колисочці. А я воджу долонями по її ручках, ніжках та животику, примовляючи:

Потягусі, потягусі,

На Наталочку ростусі,

Щоб Наталочка виростала, 

Скоро мамі помагала. [1]

Наталочка щойно прокинулася, а вже хоче гратися. Беру дівчинку з колисочки та й – на коліна:

- Ладусі, ладусі,

А де були? 

- В бабусі. 

- А що їли?

- Кашку.

- А що пили?

- Бражку.

Каша смачненька,

Бражка п’яненька,

Бабуся старенька.

Гай, гай! Полетіли,

На голову сіли . [2]

Сподобалося? Давай ще полоскочемо долоньки:

- Ладусі, ладусі,

Побилися бабусі. 

- За кого, за кого?. 

- За Степанка малого. [3]

Згодом беру і саджу внучку на коліна, обіймаю її голівку своїми руками, похитую, ніби перекидаю з однієї руки на другу. При цьому промовляю: 

Печу, печу хлібчик

Дітям на обідчик.

Меншенькому – менший,

Більшенькому – більший. [4]

Швиденько кладу внученьку на спинку і тягну за ніжки та ручки так, ніби зарядку з нею роблю. Так я «вирівнюю» її. А може, Наталочка хоче походити, тільки сама ще попросити не вміє? Беру її за ручки й кажу:

Ой диб, диб, диба,

Ти, дитино, не риба.

Буду тебе піднімати,

Щоб руки направляти.

Ой диб, диб, диба,

Ти, дитино, не риба.

Буду тебе піднімати,

Щоб ніжки направляти. [5]

Піднімаю внученьці то ручки, то ніжки, підводжу її до себе. Ми завжди будемо співати цю пісеньку при купанні дитини, щоб виправляти ніжки, ручки, животик. 

Хочеш на ніжки стати? Будь ласка:

Диби, диби, дибиби,

Пішла баба по гриби,

А дід по опеньки 

В неділю раненько. [6]

Моя Наталочка проситься на руки. Добре, моя хороша, давай посадимо тебе на коліно:

Чіп, чіп, на коліно,

Щоб дитя нам не боліло.

Буде братися у боки,

Щоб стрибати в скоки.

Чіп, чіп, на другеє,

Щоб росло нам міцнеє,

Буде добре ходити, 

Буде діло робити. 

Чіп, чіп, чіп, чіп, чіп, чіп. [7]

Не хочеш просто сидіти на коліні? Хочеш, щоб тебе погойдали? Тоді йди до діда Миколи, а я буду кашку тобі варити. 

І вже дідусь, посадивши внучку на ногу і тримаючи за руки, виспівує:

Гойдаша, гойдаша,

Де кобилка, там лоша.

Запряжемо кобилку,

Поїдемо на нивку.

Лошатко в пшеницю,

Кобилка пасеться,

А в лошатки хвостик трясеться. [8]

Сподобалося? Пересядемо на другу ногу і далі будемо гойдатися:

А – а – а – а,

Де кобилка, там лоша,

Ми кобилку продамо,

А лошати не дамо.

За кобилку сто рублів,

А за лоша - двісті.

Ходить вовк по горі,

Хоче лоша з’їсти. [9]

Нагойдалася? Тоді давай у Сороку будемо грати. Дай-но свою долоньку. А де твій найкращий пальчик? Ага, оцей, на правій руці – вказівний. Ану стук-стук ним по лівій долоньці. Отак! Це Сорока– ворона клює, а я промовляю:

Сорока – ворона

На припічку сиділа,

Діткам кашку варила.

Потім перелічую кожен Наталчин пальчик:

Цьому дам, цьому дам, 

Цьому дам, цьому дам,

а великий пальчик тримаю довше:

А цьому не дам:

Він води не носив,

Він печі не топив,

То я йому й не дам. [10]

Сподобалося? Давай трішки по-інакшому Сороку розкажемо:

Сорока – ворона

Діткам кашку варила,

На припічку ділила:

Тому дам, тому дам, 

Тому дам, тому дам,

Шугіть на бабину грушу. [11]

Може, твої ручки вже стомилися? Давай пограємо з ніжками. Беру Наталчину ніжку і постукую по підошовці, начебто кую, ще й примовляю:

Кую, кую чобіток,

Подай, бабо, молоток.

Не подаси молотка – 

Не підкую чобітка.

Молоток золотенький,

Чобіток дорогенький. [12]

Тоді пучкою лоскочу ніжку і приказую: «Ш-ш-ш!». Так, підошву підкували. А тепер підкуємо п’ятку. Беру Наталчину ніжку і примовляю:

Кую, кую ніжку,

Поїдем в доріжку.

Треба коня підкувати,

Будем в баби ночувати. [13]

А можна іще й так заспівати: 

Кую, кую ніжку,

Поїдем в доріжку.

Доріжка кривенька,

Кобилка сліпенька. [14]

От і п’ятку підкували. А Наталочці так гра сподобалася, що вона простягає і другу ніжку. Гаразд, підкуємо і другу п’ятку:

Приїхали ковалі, 

Стали собі на селі.

Ковалю, ковалю,

Підкуй коня.

Як умієш, то підкуй,

А не вмієш, 

То й не псуй. [15]

Ось моя люба Наталочка й погралася. Отепер я її почукикаю. Саджу дівчинку собі на коліно й підкидаю легенько:

Ой чук, чуки, чуки,

Наварив дід щуки.

Баба рибку спекла – 

Із сковорідки втекла. [16]

Тоді пересаджую внучку на друге коліно й знову чукикаю:

Гоп, гоп, горобейки,

На бабусині конопельки

І на дідів мак

Нехай буде так. [17]

Моя внученька втомилася, вже не хоче грати. А що ж моя ластівочка хоче? Очки тре. Позіхає, пхинькає. Чуєш, люба, щось під вікном шарудить? Ледве чути. А, так то ж сон. Він мою зіроньку приспить. А я йому допоможу колисковою:

Люлі, люлі, люляшу,

Я дитину колишу,

Ниточку звиваю,

Пісеньку співаю.

Що зов’ю ниточку,

Дитині на свиточку,

Як залишаться кінці,

То пошию ще й штанці.

А-а-а, а-а-а…[18]

Моя внученька любить такі пісеньки, і я щоразу співаю їй інші:

- Люляй, люляй, мій маленький, 

Хто тебе буде колихати?

- Буде вітер буйнесенький, 

То той мене поколише.

- Люляй, люляй, мій маленький, 

Хто тебе буде годувати?

- Буде бджілонька літати, 

Мед-ситою годувати. 

- Хто тобі буде пить давати?

- Буде дощик іти дрібненький, 

Водицею мене поїти, 

А-а-а, люляй, люляй, а-а-а…[19]

А-а-а, ходить котик у лісок, 

Щоб зіткати поясок. 

Треба його нам спіймати, 

Поясок Наталці дати. 

А-а-а, а-а-а...[20]

Ходить котко по плотку

У красному чобітку. 

Треба його спіймати 

Та той чобіток зняти, 

Та той чобіток зняти 

І Наталці одягати. 

Ой ти, котку волохатий, 

Не ходи по хаті. 

Ой, на кота муркота, 

На Наталку дрімота. 

Ой ти, котку, все мурчи, 

Ти, Наталко, все мовчи. [21]

Ходить люля коло хати, 

А дівчинці пора спати, 

Люляй, люляй, не ходи, 

Нам Наталку колиши. 

Люля, люля, а-а-а, 

Засинати вже пора. [22]

А-а, а-а, а-а спатки, 

Одна мати, штири батьки, 

Засни, засни спатки. 

Ніч-дрімота, заплющ очки. 

А-а, а-а... [23]

Люлі, люлі, люлі. 

Люлі, люлі, люлі, 

Люлі, люлі, Телесику 

Та й наварим кулешику 

- Якого? - Пшоняного.

Для хлопчика коханого.[24]

Спи, дитино, баю-баю, 

Колишу тебе, співаю. 

Я ж тебе погодувала, 

І сповила, і приспала, 

Спи, дитино, спи. 

Ой ти, котик волохатий,

Не ходи ти кругом хати 

A-a, a-a, ай люлі,

Люлі, люлі, спати, 

Дітку малую 

Я буду колихати.

А-а, а-а. а-а, а. [25]

Ой ти, котик волохатий,

Та ходи Наталку колихати.

Наталка - дівчинка маленька,

Не хоче спати саменька.

Ой ти, кото, коточок,

Поїв бабин медочок.

Ох, а баба злизала

Та на котка сказала.

А-а, а-а, а-а, а, ай, люлі,

Чужим діткам дулі, дулі,

Нашим діткам калачі,

Щоб Натка спала і вдень і вночі.

Щоб вік довгий, щоб сон міцний.

А-а, а-а, а-а, а.

Щоб Натка була спокійна і добрая. 

А-а, а-а, а-а, а-а... [26]

Ходить кіт по горі, 

Носить сон в рукаві,

Всім діточкам продає 

І Наталочці дає. [27]

Ходить сонко по долині, 

Кличе мати до дитини:

- Ходи, сонку, в колисоньку,

Приспи мою дитиноньку! 

А сон ходить, валяється, 

З малими дітьми грається. [28]

Ой люлі, люлі, 

Налетіли кури, 

Стали вони сокотати, 

Що ж то курам 

Їсти дати?

Чи горошку трошки? 

Чи ячменьку жменьку? 

Чи крупочок щепоточок? 

Чи водиці в череночок? [29]

Натко, Натко, лягай спатки. 

У бору жито жала

І дитя поклала.

Приходить до неї ведмедьонко:

- Молодице, дитя плаче!

- Ведмедьонко, мій батеньку,

Забав мені дитятонько.

- Ой рад би я потримати,

Та не вмію дитя взяти. [30]

Котко білий, 

Котко сірий,

Не ходи коло сіней,

А ходи у хату

Дитя колихати. 

А-а-а…[31]

Котко сірий,

Котко білий,

Котко волохатий,

Не ходи коло хати, 

Бо наша донька

Буде спати.

А-а-а…[32]

А-а-а, люлі, котку,

Не лізь на колодку,

Бо поб’єш головку,

Головка буде боліти, 

Та не буде кому жаліти. [33]

Ходить кіт по горі,

Носить сон у рукаві.

Всім дітям продає,

А Наталці не дає. [34]

Ходить сонко по вулиці,

Носить спання в рукавиці.

Чужих дітей пробуджає,

А Наталку присипляє.

- Ходи, сонко, до нас,

Буде тобі добре у нас.

У нас хата тепленькая,

А дівчинка маленькая. [35]

Люлі, люлі, люлі,

Всі дітки поснули.

Одна ти, Наталочко, не спиш,

Тільки плачеш і кричиш. [36]

Люлі, люлі, люлятиму,

Колискову співатиму.

Спи, котику мій маленький. А-а-а…[37] 

Люлі, люлі, люлі,

Прилетіли гулі,

Стали кукувати,

Дитя колихати.

А-а-а…[38]

Люлі, люлі, коточок,

Злизав бабин медочок.

Сам котко злизав,

На бабусю склав.

А-а-а…[39]

Коток, коточок

З’їв бабин медочок.

Сама баба злизала,

На котика склала.

А-а-а…[40]

Люлі, люлі, люляшики,

Поїдем на кермашики,

А з кермашок додому,

Підем спати в солому.

А-а-а…[41]

Люлі, люлі, люляшики,

Поїдем на кермашики,

Сіно косити,

Бога просити.

А у Бога сирота

Відкриває ворота

Ключиком-замочком,

Шовковим платочком.

А-а-а…[42] 

Нарешті моя внученька заснула. Спокійного відпочинку…

Джерела інформації

1. Записала Н. В. Корнійчук у с. Новосілля від Ляховець Н. С., 1939 р.н.

2. Записала Н. В. Корнійчук у с. Новосілля від Ляховець Н. С., 1939 р.н.

3. Записала З. О. Тишковець у с. Мутвиця від Тишковець О. П., 1925 р.н.

4. Записала Н. В. Корнійчук у с. Новосілля від Ляховець Н. С., 1939 р.н.

5. Записав С. І. Шевчук у с. Старі Коні (18.07. 1988 р.) від Данії Чекун. 

6. Записала Н. В.Корнійчук у с. Новосілля від Ляховець Н. С., 1939 р.н.

7. Записав С. І. Шевчук у с. Старі Коні (18.07. 1988 р.) від Данії Чекун.

8. Записала М. Ковтунович у с. Вовчиці від Смаглюка М. М. 1923 р.н.

9. Записала М. Ковтунович у с. Вовчиці від Смаглюка М. М. 1923 р.н. 

10. Записала Н. В. Корнійчук у с. Новосілля від Ляховець Н. С., 1939 р.н.

11.Записала Л. А. Максимчук у с. Мутвиця від Сидорчук Н. Т., 1929 р.н.

12. Записала Н. В. Корнійчук у с. Новосілля від Ляховець Н. С., 1939 р.н.

13. Записала Л. А. Максимчук у с. Мутвиця від Сидорчук Н. Т., 1929 р.н.

14. Записала Л. А. Максимчук у с. Мутвиця від Сидорчук Н. Т., 1929 р.н.

15. Записала Н.В.Корнійчук у с. Новосілля від Ляховець Н. С., 1939 р.н.

16. Записала Н. В. Корнійчук у с. Новосілля від Ляховець Н. С., 1939 р.н.

17. Записала Н. В. Корнійчук у с.Новосілля від Ляховець Н.С., 1939 р.н.

18. Записав С. І. Шевчук у с. Старі Коні (18.07. 1988 р.) від Данії Чекун. 

19. Записав С. І. Шевчук у с. Старі Коні (18.07. 1988 р.) від Данії Чекун. 

20. Записав С. І. Шевчук у с. Старі Коні (18.07. 1988 р.) від Данії Чекун. 

21. Записав С. І. Шевчук у с.Старі Коні (18.07. 1988 р.) від Данії Чекун. 

22. Записав С. І. Шевчук у с.Старі Коні (18.07. 1988 р.) від Данії Чекун.

23. Записала Н. Ковальчук у с. Старі Коні (10.07. 1984 р.) від Данії Чекун 

24. Записала Н. Ковальчук у с. Старі Коні (10.07. 1984 р.) від Данії Чекун 

25.Записав І. Пестонюк у с. Вовчиці від Смаглюка М. М., 1923 р.н. 

26. Записав І. Пестонюк у с. Привітівка від Конопліцької В. Г. 1919 р.н. 

27. Записав І. Пестонюк у с. Морочне від Ковалець О. Ф. 1952 р.н. 

28. Записав І. Пестонюк у с. Олександрово від Полюхович С. О. 

29. Записав М. Ковтунович у с. Вовчиці від Смаглюка М. М. 1923 р.н. 

30. Записав М. Ковтунович у с. Вовчиці від Смаглюка М. М. 1923 р.н. 

31.Записав М. Ковтунович у с. Вовчиці від Смаглюка М.М. 1923 р.н. 

32. Записала Л. Ходневич у с. Дубчиці від Сивук М. Ф., 1918 р.н.

33. Записала Л. Ходневич у с. Дубчиці від Сивук М. Ф., 1918 р.н.

34. Записала Л. Ходневич у с. Дубчиці від Сивук М. Ф., 1918 р.н.

35. Записала К. В. Сільман у с. Морочне від Шрамович Я. В., 1938 р.н.

36.Записала К. В. Сільман у с. Морочне від Шрамович Я. В., 1938 р.н.

37.Записала К. В. Сільман у с. Морочне від Шрамович Я. В., 1938 р.н.

38. Записала А. В. Корнійчук у с. Мутвиця від Корнійчук Р. С., 1924 р.н.

39. Записала А. В. Корнійчук у с. Мутвиця від Корнійчук Р. С., 1924 р.н.

40. Записала І. М. Манзік у с. Чернин від Побережної М. П., 1938 р.н.

41. Записала І. М. Манзік у с. Чернин від Побережної М. П., 1938 р.н.

42. Записала К. Бурячевська в с. Морочне від Бурячевської К. Л., 1931 р.н.

Немає коментарів:

Дописати коментар