неділя, 2 лютого 2020 р.

Про середньовічний поліський звичай «шапку ставити»


Досліджуючи скаргу ноблян на пінських сільничих 1562 року, натрапила на вираз, значення якого пояснити не могла. Коли розбиралася ця скарга, міщанин Гринь Денисович доказував, що в нього Єврашка забрав пів тисячі його власної солі, яку він не для продажу тримав, шість грошей литовських.

Хаїм-єврей не погоджувався, що його посланець таке зробив. Тоді «Грицъ до вижа ихъ, который имъ ураду приданъ, ставилъ шапку». Дослівно перекласти не змогла. Мабуть, так чинити – «ставити шапку» - було дозволено тодішньою владою.
Хаїм же шапки «приставити» не хотів, а на дворянина Федюшка посилався. Тоді Гриць повідомив, що той Федюшко «четвертку перцу въ мене взялъ, бо ми хотѣлъ домъ запечатати». І дворянин Федюшко підтвердив це…

Що ж це за звичай? Що «ставленням шапки» хотів доказати міщанин Гринь?

Пояснення відшукала в праці кандидата юридичних наук Ковальова: «У судових актах XV – першої половини XVII ст. часто згадується так зване «ставлення шапки»: одна зі сторін, посилаючись на свідка, на знак своєї впевненості у тому, що його показання будуть на її користь, закладала певну суму грошей; як символ закладу на стіл покладалася шапка.

Інша сторона або відмовлялася приставити свою шапку, що означало визнання правоти супротивної сторони і відмову від подальших судових дебатів, або приймала виклик і «приставляла шапку». Суддя визначав термін представлення в суд свідка і вирішував справу згідно з його свідченням. Закладена сума частково йшла на користь суду, частково – стороні, на чию користь давав показання визначений свідок».

Ось такий звичай побутував на наших землях…

Світлина з мережі Інтернет.

Немає коментарів:

Дописати коментар